Sist om synden
Elisabet Sandlund är sist ut bland Dagens ledarskribenter att skriva om synden (15 juli). Man anar ju det värsta, hon är den minst progressiva av ledarskribenterna på Dagen, den enda som inte är det minsta uppdaterad. Men det blir inte så katastrofalt, snarast lite rörande. Hon kämpar för att syndabekännelsen skall få vara kvar i gudstjänsten. Det kan man ha förståelse för. Vill människor ha metafysisk förlåtelse så vore det grymt att neka dem. Det behovet är ju ett starkt skäl för att tro på Gud. Nu kanske det anses att moderna människor tycker det är o.k. med förlåtelse men blir nedstämda av att det finns något att förlåta. Men, förlåt mig, det är faktiskt meningslöst att vilja bli förlåten, om det inte finns något att förlåta.
Så långt kan man alltså hålla med Elisabet Sandberg och hon talar av egen erfarenhet. Hon har nämligen själv blivit förlåten. Och vad har hon blivit förlåten för? Jo, att hon varit ateist.
Här har vi ett originellt syndamedvetande. Att bli förlåten för ett felaktigt försanthållande? En allvis och allgod gud skulle anse att detta var något att förlåta? Kanske tog sig hennes ateism skadliga uttryck så att hon andades hat och mordlust mot de kristna? Annars, vem skadade hon med sin ateism? Tvärtom är det väl hög tid att svara på frågan om det inte är moraliskt förkastligt att kräva ett visst försanthållande av människor. ”Om du inte kan tro, kunde du åtminstone försöka tro”, sa de gamle. Men det vore ju att försöka önsketänka och kan inte leda till något annat än intellektuellt bedrägeri.
Att man misstar sig i moralfrågor och på så sätt skadar sina medmänniskor är däremot en allvarlig historia. T.ex. att man syndastämplar oförvitliga människor.
Tänk på det du, Elisabet Sandlund, vid nästa syndabekännelse.
18 juli 16
4 kommentarer | Skriv en kommentar | Kommentarer RSS
Skriv en kommentar
Föregående inlägg: Om Shaw
Nästa inlägg: Ett kristet rop
Man måste hålla isär de religiösa och sekulära perspektiven. Ur ett religiöst perspektiv måste ateismen vara den ultimata synden på grund av förnekandet av guds existens och förkastandet av religionen. Ur ett sekulärt perspektiv däremot är det moraliskt förkastligt – och absurt – att kräva ett försanthållande av så kallade religiösa sanningar. Ur det religiösa perspektivet är huvudmotivet för syndabekännelsen rimligen att man vid underlåtelse att bekänna sina synder riskerar möjligheten till frälsning. Ur ett sekulärt perspektiv ter sig detta för ateisten närmast löjeväckande. Mot detta kontrasterar situationen inom islam våldsamt: den religiöse hålls i schack av det som hotar ateisten – som riskerar dödsstraff enligt sharialagarna i länder som Iran och Saudiarabien.
Broder!
Jo, min kritik var just en kritik av det du kallar "det kristna perspektivet". Som naturligtvis är ett traditionalistiskt/fundamentalistiskt perspektiv, som torde vara främmande för moderna kristna.
Din avslutning skall väl indikera att muslimska fundamentalister är värre än kristna fundamentalister som åtminstone inte kräver att försanthållande-synden skall straffas med döden. Den som lever i ett sekulariserat samhälle liberaliseras dock. Därför var det längesedan kristna fundamentalister i västerlandet kunde skramla med vapnen. I 1600-talets Sverige löpte väl en fritänkare en viss risk.
Tuus Lars Westerberg
Jag tänker mig gärna följande repliker i en pedagogisk barnbok, där handlingen utspelas på den tiden chefredaktörer hade fluga och för övrigt gick klädda endast iförda sitt språk:
"Mutti, ist der Atheismus wirklich eine Sünde?" frågar barnet när det kommer hem från skolan. "Wenn das wahr ist, müssen wir viel für diese Menschen beten!"
Modern svarar:
"Mein Kind, es ist nicht unsere Sache über andere Menschen zu richten. Das letzte Wort hat der liebe Gott."