Fallet Per Wästberg
Vad har hänt med Per Wästberg? Han har levererat två besynnerliga artiklar, en i Svenska Dagbladet (31 aug.) och en i Expressen (14 sept.). Där han ondgör sig över burkinin. Det är hemskt att se en renommerad person så totalt intellektuellt kollapsa. Men det kan naturligtvis vara tröstande för mindre andar att dela sin tankeförvirring med någon så pass aktad person. Jubla månde Sverigedemokrater och deras bakblåsare!
Wästberg inleder båda artiklarna med att ta avstånd från burkiniförbudet. Varför han gör det förstår man inte, han ger inget som helst skäl. Artiklarna i övrigt ger däremot i stället starka skäl för förbudet. Burkinin är nämligen en uppmaning till könsdiskriminering.
I övrigt är argumentationen motsägelsefull. Burkinin är inget religiöst plagg, konstaterar han helt riktigt. Det radikala Islam förbjuder kvinnor att bada tillsammans med män överhuvudtaget. Man kunde då tycka att burkinin var en smart och oortodox anpassning till den moderna världen och skulle bidra till att splittra Islam. Slutsatsen som Wästberg gör är i stället att den är ett sätt att nästla sig in och splittra det sekulära samhället. Vari denna splittring består är omöjligt att förstå. Kanske mellan dem som kräver förbud och de som är mer toleranta. Det är desto konstigare som olika åsikter inte är något artfrämmande för det öppna samhället.
Per Wästberg talar varmt för den nationella enheten, vilket är underligt för en internationalist och liberal. Poängen med att bevara denna nationella enhet är att man därigenom kan åstadkomma mer frihet och alltså mångfald för muslimerna. Enade vi stå men helst mot splittrade motståndare! Att han ser muslimerna som motståndare framgår inte explicit, men ligger i luften. I varje fall är frihet och mångfald bra för muslimerna men inte för de västerländska nationerna.
Och hur är det med könsdiskrimineringen? ”Det andra könet är orent och skambelagt”, skriver Wästberg. Men det handlar inte om kvinnoförakt i någon enkel mening. Däremot om en reaktionär könsrollssyn. Och framför allt om en sexualsyn som är starkt moralkonservativ. Att börja frigöra sig genom att bada i burkini tillsammans med män är väl snarast ett första steg mot frihet. Burkinin ser ut som en fantomendräkt. Den döljer knappast de kvinnliga formerna, trots att man förblir påklädd. En ofrom handling är det inte heller, utom för direkta fanatiker.
Sedan varnar Wästberg för islamofascismen. Den vill lägga under sig världen. Det vill, som bekant, alla fascister.
Hur fri är en människa som väljer ofriheten? Det kan man naturligtvis fråga sig. Man skall hjälpa människor till frihet. Men den frihet som tvingas på människor motverkar sig själv. Du skall kommenteras av staten så slipper du bli kommenderad av din man. Det är en underlig tanke.
Nå, det där är självklart och inte så intressant. Men att en medlem av Svenska Akademien har så svårt att tänka, att han drar de strikt motsatta slutsatserna av det som följer ur hans premisser, är däremot intressant. Och det stärker mina fördomar om svenska författare.
21 sept.16
8 kommentarer | Skriv en kommentar | Kommentarer RSS
Skriv en kommentar
Föregående inlägg: Frågor - någon?
Nästa inlägg: Religiösa friskolor
Lars, jag undrar vad du anser om den här krönikan av Per Wästberg i dagens SvD (23 september). Den kom kanske olägligt.
http://www.svd.se/aven-tron-pa-fornuftet-kraver-re...
Nej, inte alls. Jag blir alltid tacksam när artiklar inte är så dumma att jag är tvungen att kommentera dem. Klokt av Wästberg att inte försöka försvara sina dumheter. Utan skriva en helt ny artikel i ämnet.
Lars Westerberg
Här tas det inte några hänsyn till hur den motspänstiga verkligheten kan se ut, bortom de bekväma idealens himmel och bortom den perfekta liberalismens empyré.
Eller till att samma tecken, samma föremål naturligtvis kan smälta samman flera olika innebörder, flera olika tankefigurer: att burkinin t ex kan vara ett uttryck både för en reaktionär sexualsyn och ett förakt för kvinnor som kön: de måste hållas under kontroll av männen. Att man ger dem ett litet och ofarligt utrymme att leka på är givetvis inget problem så länge den stadiga kontrollen finns kvar, på många plan.
Sist jag kollade föredrar f ö många som använder burkini att endast bada tillsammans med andra kvinnor; det handlar alltså inte om någon slags uppbrott ur den strikta tron på könens uppdelning. Att några enstaka kanske formulerar det så ibland betyder inte att det ligger till så för flertalet kvinnor som använder plagget.
Jag finner det också tråkigt att du har blivit så stenhårt inriktad på att försvara någon sots Maginotlinje att du helt tappar ur sikte hur samhället (och politiken) fungerar numera, och hur det kan komma att fungera på litet sikt, men jag har börjat förstå att LW inte är så intresserad av att väga någonting mot en empirisk verklighet längre.
mvh Magnus
Jag gör ett tillfälligt avsteg från vad jag tidigare sagt om att inte kommentera denna blogg på grund av ett förtäckt angrepp på mig i texten, där det sägs att det kan "vara tröstande för mindre andar att dela sin tankeförvirring med någon så pass aktad person”. I ett mail till LW (31 augusti) hänvisade jag bara till Per Wästbergs krönika i SvD utan några kommentarer i övrigt – det är det sannolika skälet till denna passus. Expressenartikeln (14 september) är mer explicit än krönikan i SvD; därmed inte sagt att jag anser att hans argumentation är helt lyckad eller övertygande, men inte heller dina invändningar.
Vad jag inte förstår är din besatthet att få – och tro sig ha – rätt, medan andra måste ha fel, vilket gör att du konstant upprepar samma argument till leda. Inte bara har du tappat kontakten med samhällsutvecklingen i dessa avseenden, utan även med dina egna ståndpunkter på olika områden (feminism, rationalism m.m.). Konstigt att du inte ser det.
Du förklarade nyligen att du skulle sluta kommentera denna blogg. Välkommen tillbaka! Du menade tydligen att du skulle kommentera den mera glest. Ett stort utspel med föga innebörd.
Jag undrar varför du inte menar vad du säger. Men det kan ju vara en förmildrande omständighet, förstås.
Lars Westerberg
Kanske har han bara blivit gammal. Och då borde kanske någon snäll syster ta pennan ur hans hand och ...
Jag menar alltså Per Wästberg.